Dobra reputacja stanowi warunek wykonywania krajowych i międzynarodowych usług
transportowych. Jej utrata oznacza brak możliwości prowadzenia działalności transportowej.
Powodem utraty dobrej reputacji nie jest tylko wysokość nałożonej kary, ale ranga naruszeń
od poważnych do najpoważniejszych.
Ukaranie za naruszenie stanowi podstawę przeprowadzenia przez odpowiedni organ (GiTD lub
starostę) postępowania w zakresie spełnienia wymogów dobrej reputacji, które to postępowanie
może zakończyć się:
1. Wydaniem decyzji stwierdzającej utratę
dobrej reputacji – w przypadku uznania, że utrata dobrej reputacji będzie
stanowiła proporcjonalną reakcję za popełnione naruszenia.
2. Wydaniem decyzji stwierdzającej, że dobra
reputacja pozostanie nienaruszona – w przypadku uznania, że utrata dobrej
reputacji będzie stanowiła nieproporcjonalną reakcję za popełnione naruszenia.
Prawomocne skazanie za przestępstwo wprost przekłada się na decyzję organu stwierdzającą
utratę dobrej reputacji, która jest obligatoryjna.
W przypadku naruszeń innych niż popełnienie przestępstwa, organ weźmie pod uwagę:
- rangę i liczbę stwierdzonych naruszeń w przedsiębiorstwie,
- jakie są możliwości poprawy sytuacji w przedsiębiorstwie (biorąc pod uwagę procedury
zapobiegające powstawaniu naruszeń oraz wdrożenie prawidłowej dyscypliny pracy)
- interes społeczny
- opinię ZMPD
PROGRAM NAPRAWCZY: (dzięki naszemu
doradztwu w przedsiębiorstwach udało się wdrożyć
program
naprawczy z sukcesami)
Przedsiębiorca może przedstawić organom wiarygodny plan naprawczy, podlegający
re-kontroli. Należy:
1. Skorzystać z usług firmy zewnętrznej ściśle wyspecjalizowanej, w zakresie wdrażania
prawidłowej dyscypliny pracy, szkoleń kierowców, właściwej analizy czasu pracy i w
okresie np. 6-ciu miesięcy poprawić swoją reputację.
2. Przedstawić dokumenty potwierdzające dyscyplinowanie kierowców narażających firmę na
naruszenia (upomnienia, nagany, zwolnienia z pracy).
3. Udostępnić materiały potwierdzające dodatkowy nadzór nad przemieszczaniem się
pojazdów i przestrzeganiem norm rozporządzenia 561/2006, systemy lokalizacyjne (GPS).